Renault Juvaquatre 1937 – 1960

COB19480060101

 

Legendární současně před i poválečná Juva.

Když byl roku 1937 na Pařížském Autosalonu vůz, zamýšlený především pro rodinné účely, představen, nikdo netušil, že jeho výrobu za nedlouho přeruší válka, která bude zmítat celou Evropou. Juvaquatra zaměřená na zákazníky s nižším příjmem měla s pěti-koňovým motorem maximální rychlost 95 km/h. Také byla prvním Renaultem s nezávislým zavěšením kol a inovativní konstrukcí karoserie. Tyto inovace připravily cestujícím pohodlnější cestování, zvýšenou tuhost karoserie a především také redukci hmotnosti. Dobové reklamy argumentovaly navíc také oproti konkurenci nízkou spotřebou paliva.

Do prodeje šel model poprvé roku 1938 jako dvou dveřová verze, kterou za nedlouho následovala také čtyř dveřová varianta, avšak konkurence byla neúprosná a válka se nezadržitelně blížila.

Juva

I přes nesmírné úsilí Louise Renaulta byl model Juvaquatre sužován mnoha obtížemi již na začátku působení na listině modelů Renault. Renault Juvaquatre dluží mnohé také Opelu Olympia a Kadett, kterým se vzhledově velmi podobá. Louis Renault na Berlínském Autosalonu Opel Olympia s nadšením obdivoval. Když však byl nový Renault uveden, Opel obvinil Renault za kopírování jeho dvou modelů Kadett a Olympia. Pro Juvu to byl první kámen úrazu.

Přestože bylo dvoudveřové provedení v některých zemích velmi populární, ve Francii byla Juva utlumena především kvůli konkurenčnímu Peugeotu 202. Poslední úder během války dopadl v roce 1940, kdy bylo vyrobeno pouze pět vozidel. Ale Juva ještě stále neřekla poslední slovo.

Po válce přišlo znovu budování zničené ekonomiky a Renault přišel s Juvou v provedení Van, která byla hojně využívaná pošťáky nebo menšími podniky. Renault s užitkovou verzí v té době výrazně zabodoval.

COB19380710201

Technika

Motory:

1003 cc 6CV

747 cc 4CV

845 cc 5CV

U všech motorizací se jedná o řadové čtyřválce, které přenášely pomocí 3-stupňové převodovky točivý moment na kola.743px-Juvaquatre_four-door

 

r1 r2 r3 r4 r5 r6

zdroje: renault.com, wikipedia,
fotografie: renault.com, wikipedia

Leave a Reply